top of page

Yrityksen haasteet muuttuvat sen iän ja koon muuttuessa

  • Writer: Hannu
    Hannu
  • 5.10.2023
  • 3 min käytetty lukemiseen

Päivitetty: 30.10.2023


ree

Kun yritys kasvaa ja kehittyy, se kohtaa erilaisia haasteita eri vaiheissaan. Nämä haasteet voidaan tunnistaa tyypillisiksi yrityksen kehitystilanteen mukaisiksi kasvuvaiheiksi. Käytetyin malli liiketalouskirjallisuudessa kuvaamaan yrityksen kehityksen eri vaiheita on Larry Greinerin jo 70-luvun alussa laatima yrityksen kasvun vaiheet -malli. Sen mukaisesti yrityksen perustamisesta, pienestä pajasta yrityksen kehittyessä ajan kanssa suuremmaksi, käy se läpi kehitysvaiheita, jotka päättyvät kriisiin, joka sen tulee ratkaista aloittaakseen seuraava kasvun vaihe. Yleensä jokainen yritys tunnistaa näistä oman vaiheensa ja pystyy siitä ennakoimaan ratkaistavat asiat kehittyäkseen seuraavalle kasvun vaiheelle. Tässä artikkelissa tutkimme näitä yrityksen vaiheita.


Yleisesti yrityksen kasvusta ja kehityksestä

Microsoftin, Amazonin, Googlen, Applen ja HP:n perustajien kerrotaan aloittaneen yhtiöidensä toiminta autotallista. Jos visualisoi mielessään miten näiden yhtiöiden henkilöstöön tarttuu pikkuhiljaa lisää ihmisiä, hierarkiaa alkaa muodostumaan, varastot käyvät pieniksi ja niitä laajennetaan, toiminta valtaa markkinoita kaupungista toiseen ja hiljalleen joka maailman nurkkaan pääkonttoreiden paisuessa nykyisiksi valtaviksi norsunluutorneiksi, voi helposti hahmottaa miten yritykset muuttuvat kasvaessaan ja miten ne kasvavat ulos vanhoista toimintatavoistaan.


Saman kasvun polun käy jokainen kasvuyritys, siksi onkin hyvin hedelmällistä tutustua tähän polkuun osatakseen ennakoida ja suunnitella oman yrityksen kasvua. Seuraavaan kasvun vaiheeseen ei siirrytä ilman merkittäviä muutoksia; Microsoftin nykyinen tj Satya Nadella ei luonnollisesti pystyisi tänä päivänä johtamaan yritystä autotallista Albuquequessa. Näitä muutoksista kutsutaan Greinerin mallissa kriiseiksi ja ovathan ne isoja muutoksia, mutta yhtä lailla perhosen kehitysvaiheet munasta toukaksi ja kotilosta perhoseksi ovat toki suuria dramaattisia muutoksia, mutta luonnollisia. Kriisi on terminä kuitenkin hyvä, koska se alleviivaa muutoksen tarvetta ja merkitystä.



ree

Larry Greiner 1972 ja 1998

Kuva ja käännös Lightlake Oy


Luovan kasvun aika

Kun yrittäjä tai perustaja-tiimi aloittaa liiketoiminnan lentävät ideat ja tekemistä voi usein kuvailla luovaksi hulluudeksi kaveriporukassa. Kommunikointi yrityksessä on vapaata ja epävirallista. Yrityksessä kaikki tekevät vähän kaikkea, eikä rooleja ole selkeästi jaettu.

Yrityksen kasvaessa ja kehittyessä tehtäviä pitää kuitenkin alkaa jakamaan ja vastuuta ottamaan, yrityksen toiminnan alkaessa saamaan yhä ammattimaisempia piirteitä. Tämä on yrityksen johtajuuskriisi. Perustajien tulee kasvaa joka paikan höylistä johtajiksi sekä rekrytoida johtajia vastaamaan yritykseltä vielä puuttuvista toiminnoista.


Johdettu kasvu

Yrityksen kasvaessa ja se palkkaa uusia johtajia vetämään sen toimintoja. Toimintaa saa paremmin muotoa, ja se kehittää uusia tuotteita ja palveluita. Toiminnan kasvaessa sen eri yksiköt ryhmäytyvät ja niiden valvominen hankaloituu, mutta niiden tehokkuus myös kärsii yrittäjän tai perustajien jatkuvasta osallistumisesta.

Tämä vaihe johtaa autonomiakriisiin, jossa vastuuta tulee jakaa yksiköille niiden toimimiseksi tehokkaasti.


Delegoitu kasvu

Yritysrakenne saa enemmän kerroksia ja sen hierarkisuus kasvaa. Yrittäjät ovat entistä vähemmän päivittäisessä operatiivisessa työssä mukana ja enemmän hallinnossa sekä yrityksen pitkän tähtäimen strategian vaatimissa töissä. Tämä vaihe on usein yrityksen elinkaaren kiivainta kasvuaikaa. Se on siksi myös vaarallista aikaa, koska kasvu vaatii pääomia ja investointeja, jolloin markkinahäiriöt, tai esimerkiksi sisäiset ongelmat, voivat aiheuttaa tilanteita, joissa kulut ylittävät yrityksen liikevaihdon. Kasvaessaan yrityksestä tulee myös vakaampi ja viimeistään nyt se on kasvanut ulos aloittavan yrityksen Kuoleman laaksosta.

Yrityksen ja sen yksiköiden kasvaessa alkaa sen valvonta ja kontrolli käymään mahdottomaksi ilman virallisia kommunikointilinjoja, toiminnan standardisointia ja ohjeistuksia. Kehittyäkseen seuraavaan kasvun vaiheeseen sen tulee organisoitua tehokkaammin, ollaan valvontakriisissä.


Koordinoitu kasvu

Yritys on tässä vaiheessa saavuttanut sen kokoluokan, ettei sen toimintojen keskitetty valvonta ole mahdollista vaan yrityksen toiminnan ohjenuorat, arvot ja yrityskulttuurin on oltava niin vahvoja, että sen liiketoiminnot osaavat ohjautua johdon tavoitteiden mukaisesti. Yrityksen toimintaan tuo vakautta, laatua ja toiminnan tasautta ohjesäännöt ja struktuuri.


Tämä johtaa kuitenkin raskaaseen byrokratiaan ja rattaat hidastuvat paperitöistä. Kasvaakseen yrityksen tulee kehittää henkilöstöhallintoaan, suoraviivaistaa toimintojaan ja lisätä autonomiaa.


Kasvu yhteistyöstä

Yhteistyöhön perustuvan kasvun vaiheessa yritys hyödyntää entistä paremmin organisaation lävistäviä tiimejä, se kehittää taitoja käyttää paikallisia ja globaaleja näkökulmia. Joustavuutta ja autonomiaa lisätään korvaamaan byrokratiaa ja paikallista johtamista kehitetään. Taitaviin henkilöstöjohtajiin panostetaan ja tunneälyn ja kyvyn yhteistyöhön arvostus kasvaa autonomiaa lisättäessä.

Liittoutumiin perustuva kasvu

Vuonna 1998 Greiner päivitti malliaan lisäämällä kuudennen kasvun vaiheen, liittoumiin perustuvan kasvun vaiheen. Kasvaakseen yrityksen on kyettävä yhteishankkeisiin, ulkoistamiseen sekä yritysostoihin ja vertikaaliseen integraatioon, eli laajentumiseen arvoketjussaan eteen- tai taaksepäin.

 
 
 

Kommentit


bottom of page